הטעות שהורסת לך את ההקשבה (ואיך לתקן אותה)

קרה לך פעם שבאמצע שיחה עם מתאמנת, מצאת את עצמך מנסה להבין איך לפתור לה את הבעיה?
שאולי אפילו, בלי לשים לב, התחלת לכוון את השיחה לכיוון שלדעתך יקדם אותה?
את לא לבד. זה אוטומט טבעי – אבל הוא גם בדיוק מה שמרחיק אותנו מהקשבה אמיתית.

רובנו נכנסנו לעולם האימון מתוך רצון לעזור. אנחנו רוצות לראות שינוי, התקדמות, תנועה קדימה.
ובדיוק בגלל זה, כשמתאמנת מביאה סיפור מורכב או בעיה שנראית “תקועה”, אנחנו מרגישות צורך להבין מה קורה כדי שנוכל להוביל אותה לפתרון.

  • אנחנו חוקרות את הפרטים – מי אמר למי, מה קרה בדיוק, איך זה התחיל
  • אנחנו מחפשות את הדפוס כדי להבין איך אפשר לשבור אותו
  • אנחנו מתעסקות בלמצוא דרך לעזור לה להתקדם

וזה לגמרי הגיוני! הרי בשביל זה היא הגיעה אלינו, לא?

לא בדיוק.

כשאנחנו עסוקות בפתרון – האימון נתקע!

ברגע שאנחנו עסוקות ב-איך לקדם את המתאמנת, אנחנו מפסיקות להיות נוכחות איתה.
כשאנחנו לא נוכחות איתה, אנחנו מפספסות את המידע הכי משמעותי שנוכח בחדר ברגע הזה – המקום הרגשי בו היא נמצאת כרגע שגורם לה לתקיעות.

למעשה, במקום לאפשר לה לגלות משהו חדש על עצמה, אנחנו גורמות לה לשחזר שוב ושוב את אותו הסיפור.

וזה הרגע שבו האימון מתחיל להתפזר.
היא מתחפרת בסיפור.

את מנסה להוציא אותה ממנו.

אבל כל שאלה שלך רק מחזירה אותה חזרה.

כי כשהיא מספרת שוב ושוב, זה מרגיש לה מוכר ובטוח.
וכשהשאלות שלך מכוונות לפתרון, הן שומרות אותה בדיוק באותו מקום.

פשוט הסכימי לא לדעת!

אלוין טופלר אמר:
“האנאלפביתים של המאה ה־21 לא יהיו מי שלא יידעו לקרוא ולכתוב, אלא מי שלא יידעו ללמוד, למחוק וללמוד מחדש.”

אם נרצה להקשיב באמת, נצטרך למחוק את מה שאנחנו חושבות שאנחנו יודעות, ולגשת לכל שיחה מתוך סקרנות אמיתית לגלות משהו חדש.
וזה קשה! כי האינסטינקט שלנו הוא לדעת, להבין, לשלוט בתהליך.

אבל אימון טוב הוא לא לדעת, אלא לשאול מתוך אי-ידיעה אמיתית.

הנה שתי שאלות שיחזירו אותך להקשבה אמיתית

  1. למה היא מספרת לי את הסיפור הזה?
  • השאלה הזו תעזור לך להתמקד במתאמנת, במקום להתעסק בפרטים של הסיפור.
  • היא תמנע ממך לנסות “לפתור” את הבעיה ותאפשר לך להקשיב למה שבאמת עומד מאחוריה.
  1. מה הופך את זה לבעיה עבור המתאמנת הספציפית הזו?
  • כי אותה סיטואציה בדיוק יכולה להיות מאתגרת עבור מתאמנת אחת – ולא לגעת בכלל במתאמנת אחרת
  • השאלה הזו תעזור לך לכוון את השיחה פנימה, לתוך העולם הפנימי שלה, במקום להיתקע עם העובדות.

במפגש אימון הבא שלך אני מזמינה אותך לעצור ולהתבונן מאיזה מקום את מקשיבה. האם את מקשיבה כדי להבין את הסיפור, או כדי לגלות איתה משהו חדש.

בהצלחה והנאה בדרך

ענת

אם התעניינת במאמר הזה יעניין אותך מאוד הקורס שלנו ׳אמנות ההקשבה ושאילת שאלות׳ שמלמד בדיוק את זה

 

Scroll to Top

התחברות לאתר

דילוג לתוכן